de schelpenmaskerade
Dit najaar maken we deel uit van de Ensor Vitrine wandelroute die de Ensor tentoonstellingen in Antwerpen verbindt.
Toen het grafisch collectief ‘Tuig’ ons hier voor benaderde waren we meteen gecharmeerd. Ze selecteerden Amber Gyselings voor onze etalage. Wanneer we haar werk te zien kregen, werden we meteen enthousiast van haar optimistische en kleurrijke stijl. Na een eerste kennismaking met Amber voelden we dat we meer wouden doen dan enkel deelnemen met Ensor Vitrines. Daarom besloten we samen een originele brillenpoetsdoek te ontwerpen. De illustratie vol details komt volledig tot zijn recht op het extra groot formaat (30x30cm).
De Ensor brillenpoetsdoek is te verkrijgen bij ons in de winkel.
amber gyselings
★
optiek e.blondé
★
amber gyselings ★ optiek e.blondé ★
‘de schelpenmaskerade’ geïllustreerd door Amber Gyselings
in gesprek met @amber.gyselings
Wat is jouw verhaal achter ‘de schelpenmaskerade’ en hoe heeft Ensor deze illustratie beïnvloed? Op een winteravond wanneer het vroeger donker is, is één van mijn favoriete bezigheden al fietsend binnenkijken in de appartementsgebouwen en huizen. Door mijn verbeelding ontstaan er dan heelder verhalen. Hier in deze illustratie staat het typerende spiegelende meubelstuk van optiek e.blondé centraal. Rondom een verzameling objecten die verwijzen naar Ensor en het curiositeitenkabinet van zijn moeder. Omdat naast maskers ook de kust een belangrijk motief is voor Ensor zijn oeuvre, wou ik hiermee werken. Het personage gebruikt twee schelpen als ‘masker’. Een speelse manier van maskeren om het donkere, enge karakter dat een masker vaak heeft te vermijden.
Voor de inhoud van de illustratie baseerde ik me op de momenten waarop je besluit om op te ruimen. Tijdens het proces maak je vaak nog meer rommel maar vind je ook spullen of kleren terug die je vergeten was. Het is dan leuk om ze terug uit te proberen voor de spiegel. Uiteindelijk sta je dan wat nostalgisch in een allegaartje van prullen die je ooit hebt verzameld.
Wat is het grootste raakvlak van jouw creatief werk met het werk van Ensor? Ik hou enorm van het weergeven van intieme, dagelijkse momenten en dat is iets wat je ook terugvindt in Ensors werk. Het meest opvallende raakvlak zal onze voorliefde voor kleur zijn. Ensor deinsde er niet voor terug, net als ik, om een gewaagd kleurenpalet te gebruiken. Misschien delen we ook wel een voorkeur voor roze en groen.
Wat is het grootste verschil van jouw creatief werk met het werk van Ensor? Ensors werk is best duister qua sfeer net als bepaalde taferelen en terugkerende elementen. De maskers en schedels dragen een donkerte uit. In mijn persoonlijk werk probeer ik dit vaak net tegen te gaan. We worden gebombardeerd met slecht nieuws en ik wil in mijn illustraties een moment van rust en een ode aan kleine momenten brengen. Wat ik ook niet doe is gebruik maken van symboliek en bombastische, grootse taferelen schilderen (al dan niet als kritiek op de maatschappij).
Hoe zou je jouw stijl van illustreren omschrijven? Ik probeer er steeds voor te zorgen dat mijn vrij werk intiem of persoonlijk aanvoelt en focus me al snel op kleine taferelen en momenten. Een beetje zelfspot en humor mag er zeker in. De kracht van kleur is enorm belangrijk, ik speel graag met onverwachte kleurencombinaties. Daarnaast schilder ik alles met de hand dus is er ruimte voor toevalligheden en dragen de penseelstreken bij tot de gevoeligheid in mijn illustraties.
Hoe komt een illustratie bij jou tot stand? Ik wil een soort stilstand creëren bij de dagelijkse snelheid en sleur waarin we verwikkeld geraken. Ik wil mensen laten genieten van dingen die over het hoofd worden gezien, een ode brengen aan routineuze handelingen en kleine momenten. Ik probeer niet online op zoek te gaan naar inspiratie. Daar kom je immers vooral tegen wat je al mooi vindt en word je zelden nog verrast of uitgedaagd. Door voortdurend alert te zijn kan alles dienen als inspiratie en vind ik overal wel iets. Eigenlijk neem ik continu kleine stukjes mee van wat ik mooi, grappig of bijzonder vind. Mijn inspiratie is een collage van alles wat ik tegenkom in het dagelijkse leven. Daarnaast vind ik het belangrijk om te reizen, nieuwe dingen te beleven, boeken te lezen en museumbezoeken te doen. Zo ga ik op zoek naar momenten waar ik onverwacht geprikkeld kan worden. Ik verzamel alles in notitieboekjes, losse papiertjes en op mijn gsm. Uit deze ideetjes maak ik dan een heel erg losse schets. Ik bepaal de compositie van de elementen en bepaal wat ik wil vertellen. Tijdens het uitwerken van deze schets heb ik ruimte om te experimenteren en te ontdekken. Wanneer de schets op punt staat, begin ik te schilderen en test ik wat kleuren uit. Op deze moment verlies ik vaak alle besef van tijd en ruimte. Ik werk voornamelijk met acrylverf en soms wat gouache, inkt en aquarel. Daarnaast vind ik het ook fijn om met kleurpotlood boven op mijn verf te werken. Dit geeft extra diepte en textuur. Een werk is meestal klaar wanneer ik voel dat het evenwicht tussen de elementen en de kleuren goed zit.
Hoe motiveer je jezelf om te beginnen aan een illustratie?
Ik ervaar vaak een soort urgentie. Ineens overvalt een idee me en wil ik dat zo snel mogelijk op papier zetten. Van tevoren weet ik nooit hoe een illustratie er uiteindelijk gaat uitzien en dat verrassingseffect zorgt voor motivatie. Op dagen waarop ik mezelf wat minder kan motiveren is het een beetje zoals bij sporten. Het is moeilijk eraan te beginnen, maar nadien ben je helemaal opgeladen.
Wat is voor jou het belangrijkst? Concept – proces of eindresultaat?
Voor mij is het proces het allerbelangrijkste, al valt dat niet altijd te rijmen met strakke deadlines. Tijdens het schilderen gebeurt er erg veel. Elke beslissing die je maakt, leidt tot andere resultaten waaruit steeds nieuwe concepten groeien. Mijn proces is dus nodig om op ideeën te komen. Toen ik vorig jaar mijn arm had gebroken, zat ik een maand thuis. Ideaal om wat concepten grondig uit te denken dacht ik, maar dat bleek niet het geval. Wanneer ik niet teken en schilder, komen er blijkbaar ook geen ideeën.
Is kunst aanwezig in je eigen interieur?
Ja maar enkel van andere kunstenaars. Ik word graag omringd door dingen die me inspireren en steun ook vaak mede-illustrators door prints te kopen. Al moet ik bekennen dat er een hele grote doos met werk van kunstenaars ligt waar ik nog steeds kaders voor moet zoeken.
Wat is je achtergrond en hoe ben je met kunst in contact gekomen? Mijn ouders zijn allebei ingenieurs dus ik kom een beetje uit een wiskundefamilie, al was er wel veel aandacht voor kunst en cultuur. Ik heb als kind heel veel getekend en ben eigenlijk nooit gestopt. Tekenen vormde een soort rustpunt in mijn hectische agenda vol hobby’s en school. Ik denk dat ik als 12-jarige al wist dat ik illustrator wilde worden en op mijn 18 ben ik kunst gaan studeren en er echt voor gegaan.
Ontdek de 21 andere antwerpse illustratoren die zich lieten inspireren door het leven en werk van James Ensor vanaf 27 september tot en met 2 november. De wandelroute van 4 km gidst je door straten die zich tussen Het Steen en het nieuwe Zuidpark bevinden. Klik hier voor het volledige stratenplan of vraag naar een gedrukt exemplaar bij ons in de winkel.